כאשר סטיב ג'ובס עמד על הבמה בשנת 2007 והכריז על אייפון, איש לא ציפה שהמכשיר ללא הכפתורים, יצליח לכבוש את העולם ולשנות אותו. חמש שנים אחרי, ברור לכל שלא היה מכשיר ששינה באופן כה דרמטי את העולם, מעטים המכשירים שהצליחו לעשות זאת בצורה כה קצרה, כמוהו.

אחד השינויים הגדולים שעשה האייפון היה הצלחתו להחדיר לתודעה הצרכנית את המושג אפליקציה ויתרה מזו, להפוך את המושג הזה לגורם טכנולוגי בולט, עד כדי כך שאפילו המתחרות הגדולות גוגל ומייקרוספוט נאלצו לפתוח חנות אפליקציות (בדומה לappstoreשל אפל) , חנות הן למכירת אפליקציות לעבודה במחשב נייח והן לסמארטפונים (בעוד פיתוח אפליקציות לאנדרואיד , מערכת ההפעלה של גוגל ומצליחה ומהווה משקל נגד לאפל, זו של מיקרוסופט נכשלת שוב ושוב).

כאשר אפל יצאה עם אייפון, סטיב בלאמר מנכ"ל מיקרוסופוט טען שאיש לא יקנה את זה כי אין למכשיר כפתורים. חמש שנים לאחר מכן, אפל תפסה את מקומה של מיקרוסופט כחברה הגדולה והחשובה בעולם, ומיקרוסופט לא מצליחה להוציא שום מכשיר שיתחרה באייפון

לפני שנגיע לעיקר לשמו התכנסנו כאן, פיתוח אפליקציות לאייפון, הנה מספר עובדות מעניינות על המהפכה של אייפון:

  • ביום בו אפל הכריזה על אייפון, המנייה של נוקייה, ששלטה עד אז בעולם הסלולר עמדה על 70 דולר, מאז המנייה שלה צנחה בתשעים אחוז, והיא ככל הנראית עומדת להימכר
  • חברת RIM יצרנית בלקבארי, נאלצה לפצל את החברה מאחר והיא לא הצליחה להוות מתחרה לאפל ולמכשיר האייפון
  • עד היום נמכרו למעלה מ-250 מילארד מכשירי אייפון (5 דגמים) ברחבי העולם! בסכך הכל הרוויחה החברה למעלה מ-150 מילארד דולר ממהמכירות של המכשירים עד היום.
  • סקר שנערך בסטנפורד  מגלה, ששבעים וחמש אחוז ממשתמשי אייפון הולכים לישון איתו, ארבעים ואחד מהמשתמשים הודו שעבורם לאבד את האייפון שלהם, הוא בגדר טרגדיה…
  • האייפון יצר אלפי מקומות עבודה עבור בניית אפליקציות, הוא למעשה יצר תפקיד חדש, מפתחי אפליקציות

כיצד מפתחים אפליקציה לאייפון

אחרי שלב הרעיון, אשר בדרך כלל מגיע בהתאם לסוג המוצר שאנו רוצים לשווק או לחשוף. כאן חשוב להדגיש זו יכולה להיות אפליקציה קבועה של העסק וזו יכולה להיות אפליקציה זמנית , למשל אפליקציה למבצע מסוים או אפליקציה רק למוצר ספציפי. 

בשלב הפיתוח נצטרך להשתמש בידע של מפתחי אפליקציות, אשר ישתמשו במכשירי אפל (MAC) לצורך פיתוח האפליקציה (לא ניתן על מחשבים אחרים), מכשיר אייפון כדי לראות כיצד זה עובד, ועליהם להיות רשומים לתוכנית המפתחים של אפל (עלות התוכנית 99 דולר).

לאחר פיתוח האפליקציה, יצטרכו המפתחים לשלוח אותה לחנות האפליקציות של אפל, במטרה לקבל אישור להעלאה. מדובר על תהליך שנמשך קרוב לחודש. בזמן הזה אפל בודקת את איכות האפליקציה והאם היא מתאימה לרוח החברה.

אחרי תהליך האישור , היא מוצעת באייטונס (החנות של אפל) בהתאם למה שקבעתם, בחינם או בכסף. במידה ומדובר על אפליקציה שעל הגולשים להוריד בכסף, אי שחלוקת הרווח תהיה שבעים אחוז לכם, שלושים אחוז לאפל. את הכסף מהגולשים תקבלו אחרי שאפל תיקח את החלק שלה.

תהליך הפיתוח לא פשוט ולא מעט מפתחים טוענים שמדובר בתהליך בעייתי (זאת למשל להבדיל מתהליך בניית אפליקציות לאנדרואיד של גוגל שנחשב הרבה יותר קל ונוח, מאחר ומדובר בקוד פתוח). אפל אומנם הלכה לקראת מתכנתים ומפתחים בכך שהיא איפשרה, לראשונה בתולדותיה, למתכנתים חיצוניים להכניס את הפיתוחים שלהם אל תוך המערכת הסגורה של המכשירים שלה אך מצד שני, היא מפקחת מה נכנס אליה ולא כל אפליקציה מקבלת אישור. בכך היא שומרת על ניקיון המערכת כפי שהגדיר את זה בעבר סטיב ג'ובס בעצמו.

5 טיפים כיצד לשווק את האפליקציה

  • לפני שאתם שולחים גרסה מלאה בתשלום, תשלחו גרסה חלקית שהגולשים יכולים להוריד חינם
  • תפנו ישירות מהאתר שלכם אל עמוד האפליקציה בחנות אפל, כך הגולשים באתר יוכלו להוריד בקלות את האפליקציה
  • בכל פרסום שאתם עושים, אל תשכחו לעדכן שיש לכם אפליקציה
  • תשלחו את האפליקציות לכל אתר שעוסק בתחום. ביקורת אחת טובה יכולה לעשות לכם את זה
  • אפל אומנם גילתה לנו שגולשים מוכנים לשלם על מוזיקה, סרטים ותוכנות. אך אנחנו יודעים שהם מעדיפים לקבל אותם בחינם. תנו להם את זה בלי תשלום ותנסו להרוויח מכך.

 
אצלנו תוכלו לקבל חומר רב על פיתוח אפליקציות למוצרי אפל, כגון אייפון ואייפד. כמו כן תמצאו כאן אפשרות לקבל הצעות מחיר מחברות פיתוח אפליקציות מובילות בישראל